AAC yg terkesan di hati…

March, 14, 2008 at UTC4903UTC p20085431UTC14: | Posted in 1, pustaka mawarbungsu... | Leave a comment
AyatAyatCinta Buku karangan Habiburrahman El-Syirazi ini bagus untuk pencinta sastera atau yg hobinya khatam novel…

Memang saya agak lambat mula membacanya, krn kurg minat tp akhirnya tergoda dgn iklan filem Ayat2 Cinta di Indonesia ini, so sy gagahi membacanya…mengingat buku ini pertama kali terbit tahun 2004, tapi buku ini tetap menarik untuk dibaca. wp kurg minat dgn novel yg tebal2, tapi bila mula membaca, timbul perasaan harus bc smpai selesai…sbnrnya, boleh dikatakan, ini buku paling menarik yang pernah sy baca.

Kalau dilihat dari santun bahasanya yang tinggi, buku ini boleh digolongkan sebagai karya sastrea yang bukan sembarangan penulis @ penyair sanggup membuat karya seindah itu, apalagi dipadukan dengan filsafat Islam, Al-Quran, perpaduan kultur budaya timur tengah, betul2 penuh makna, berkesan dan menyentuh hati.

Jujurnya, sy menitis airmata setelah selesai membaca novel ini, itulah jg pertama kali sy menangis kerana membaca novel!! biasanya sy lemas dan kurang suka dgn cerita percintaan, tapi kali ini betul2 menyerap ke kalbu… sempat berangan tuk menjadi penulis yg mampu membawa mesej dakwah dlm bntuk novel spt Habiburrahman El-Syirazi…

Penulis novel berhasil menggambarkan indahnya Islam sebagai agama perdamaian, tidak sekadar agama yang dibawa oleh Muhammad, dengan kesantunan bahasanya, dia dapat meluruskan polemik Islam di dunia barat, dengan penjelasan sederhana (dari pemahaman orang awam) dia menjelaskan kehebatan Islam dgn baik dan konkrit…

Selamat Membaca kepada semua…tak rugi cuba membaca novel ini…itulah yg saya rasakan…

hati yang merintih…

February, 17, 2008 at UTC4002UTC p20081929UTC17: | Posted in galeriku | Leave a comment
Tags:
RINTIHAN

Biar Berlinangan Air Mata
Ku Takkan Hentikannya
Biarkan Ia Menyembuh Luka
Hilanglah Rasa Duka

Tidak Ku Termampu Merentasi Liku-Liku
Oh Sungguh Ku Tak Mampu Menghadapi semua Itu
Oh Sungguh Ku Tak Upaya

Jangan Dibiarkan Jerih Perih Kehidupan
Bisa Meleraikan Iman…
Kan Hancur Semuanya
Walaupun Menitis Air Mata Darah
Tak Bisa Merubah Segalanya
Melainkan Taubat Nasuha
Moga Kan Diterima…

Chorus:
Namun Ku Percaya
Masih Ada Kesudahannya
Kerana Allah Itu
Maha Kaya Maha Mendengar
Rintihan Hamba-HambaNya
Kerana Sesiapa Bertaqwa KepadaNya
Pasti Akan Ada
Jalan Keluarnya
Rezeki Yang Tidak Disangka-Sangka
Cukup Allah Baginya Berkuasa Segala-Galanya
Terima Seadanya


(HIJJAZ COPYRIGHT)

February, 14, 2008 at UTC1802UTC p20085629UTC14: | Posted in others | Leave a comment

zwani.com myspace graphic comments
Myspace Welcome Comments

February, 12, 2008 at UTC5902UTC p20084029UTC12: | Posted in galeriku | Leave a comment
Tags:
Sabar
Munsyid : Alarm Me
Jangan jadi orang tidak sabar
Terus bersabar tetapkan bersabar
Sabar itu sebahgian iman
Jadikan ia satu amalanAwan tidak sentiasa mendung
Langit yang cerah pasti akan datang
Ombak tidak sentiasa menggulung
Menghempas bahtera di laut
Kadangkala tenang
Mendamaikan hati yg rawan

Begitulah satu gambaran
Orang yang diduga dalam kehidupan
Pastinya kan tiba kemudahan
Ganjaran iman di sisi tuhan

Awan tidak sentiasa mendung
Langit yang cerah pasti akan datang
Ombak tidak sentiasa menggulung
Menghempas bahtera di laut
Kadangkala tenang
Mendamaikan hati yg rawan

Kata pujangga orang yg bersabar umpama sang pahlawan
Gagah berani ia digeruni berkorban rela mati

Jangan jadi orang tidak sabar
Terus bersabar tetapkan bersabar
Sabar itu sebahgian iman
Jadikan ia satu amalan

Buah keSABARan…

February, 12, 2008 at UTC3302UTC p20080529UTC12: | Posted in myDiary... | Leave a comment
Tags:

salam…sahabat2 seperjuangn…

dah lama sgt tak coretkan apa2 kt sini…kalau masuk pun just bkk n tgk pe yg ptt..aku nk smbung cerita S.A.B.A.R…

sbnrnya bukan nk cerita kt semua yg aku ni sabar…bukan itu maksudnya. just share ngn shbt2 ttg pengalaman hidup wp xbyk. oke la, lam cerita aku yg dulu…tajuk tesis aku dh diterima tanpa seminar kali kedua, n yg tnggal cuma tggu nk ditetapkan pensyarah pembmbing jer..n 22 jan tu ari selasa, wp Kajur dh trima tp kena buat surat n mnta t.t penguji seminar yg uji aku dulu..Ya Allah..wktu tu sedih jg sbb tak diberitahu oleh sekjur kena siapkan benda tu awal2…tp xpe…sabar2….aku balik tghari tu, terus buat. sbnrnyer sehelai je…tp yg penat kena ulang alik dr umah sewa (kosan) ke kampus..panas2 yg terlampau lg waktu tu..tp xpe.terus usaha kalu nk siap ari ni..then aku balik, makan, kuar lg tuk print n cr pensyarah2 yg berkenaan tuk mnt t.t…sblmnya aku dh sms ke pensyarah2 tu nk mnt t.t..sms 1 sampai…oke…leh jmpa pak Ahmad Yani ptg tu jg..alhamdulillah sbb bapak tu selalu ada petang2..dh dpt satu, aku balik sbb bapak yg lain mmg xde ptg2.lagipun sms belum dibalas.ari tu aku balik n berserah saje mg2 Allah permudahkan.mlm tu dpt sms ke-2 dr Pak Bisyri..Ya Allah aku syukur ssb bapak ni mmg susah nk bls sms n nk jmpa.esoknya aku jnji ngn dia nk jmpa jam 10..smbil2 tggu dia, aku ke lantai 2 fakultas n try tgk Bapak yg sorang lg (Dekan Fakultas – Bpk H.Muhamad Amin Suma)..xde.katanya jam 3 nnt Bpak dtg…oke..aku pujuk hati, sabar.ni caranya Allah nk bg aku tmbh sabar…aku pulang dulu. akhirnya sblm jam 3 aku dh smpai di fakultas, elok2 tu Bapak Dekan pun dtg..alhmdulillah aku smpai duluan dr Bapak.pendek cerita, dpt la t.t dia..

besoknya, aku ke fakultas lagi.untuk urusan seterusnya. jmpa setiausaha jurusan (sekjur) utk mnta tetapkan dosen pmbimbing.aku kira hari ni akn slesai urusanku. tp tidak. harus jumpa ngn ketua jurusan (kajur) dulu utk tntukan pmbimbing..yaAllah..aku harus kuat.hari ni sabtu. jadi senin baru kuliah bukak lg..aku pulang. senin menanti dgn penuh harapan…

- to be continue –

doa2 Cinta

February, 2, 2008 at UTC0302UTC p20082329UTC02: | Posted in galeriku | Leave a comment
Tags:
Doa Mencintai Allah:
Ya ALLAH kurniakanlah rasa cintaku pdMu… dan cinta pd insan yg mencintaiMU.. dan beramal dgn amalan yg membawa pd cintaMU..aminn ya Rabb…
Doa Srikandi Solehah:
(Moga2 diriku kelak akan digolongkan Allah dlm golongan ini…amiinn)

Ya Allah
Sekiranya suami ku ini adalah pilihan Mu diArash
Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya
Sekiranya suami ku ini adalah suami yg akan membimbing tanganku dititianMu
Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya
Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu
Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya
Sekiranya suami ku ini adalah yang terbaik untukku di DuniaMu
Peliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari menyakiti perasaannya
Sekiranya suami ku ini jodoh yang dirahmati olehMu
Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya

Tetapi Ya Allah
Sekiranya suami ku ini ditakdirkan bukan untuk diriku seorang
Kau tunjukkanlan aku jalan yg terbaik untuk aku harungi segala dugaanMu
Sekiranya suami ku tergoda dengan keindahan dunia Mu
Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya
Sekiranya suami ku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan
Kurniakanlah aku kekuatanMu untuk aku memperbetulkan keadaanya
Sekiranya suami ku menyintai kesesatan
Kau pandulah aku untuk menarik dirinya keluar dari terus terlena

Ya Allah
Kau yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan ketelanjuranku
Sekiranya aku tersilap berbuat keputusan
Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai
Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai isteri
Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhiratMu
Sekiranya aku engkar dan derhaka
Berikanlah aku petunjuk kearah rahmatMu

Ya Allah sesungguhnya
Aku lemah tanpa petunjukMu
Aku buta tanpa bimbinganMu
Aku cacat tanpa hidayahMu
Aku hina tanpa RahmatMu

Ya Allah
Kuatkan hati dan semangatku
Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu
Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami
Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu
Bimbinglah aku menjadi isteri Soleha

Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan
Kerana aku pasrah dengan dugaanMu
Kerana aku sedar hinanya aku
Kerana aku insan lemah yg kerap keliru
Kerana aku leka dengan keindahan duniamu
Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu
Kerana pendek akal ku mengharungi ujianMu

Ya Allah Ya Tuhanku…
Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati
Isteri yang dikasihi
Isteri yang solehah
Isteri yang sentiasa dihati

Amin, amin Ya Rabbal Allamin..

JADIKANLAH DAKU SRIKANDI
PENYEJUK DI MATA..
PENAWAR DI HATI..
DI DUNIA DAKULAH PENYERI
DI SYURGA MENANTI DAKU BIDADARI……

S.A.B.A.R

January, 22, 2008 at UTC2701UTC p20081631UTC22: | Posted in myDiary... | Leave a comment
Tags:

S.A.B.A.R. adalah suatu ungkapan yg biasa2 aja kali…ga ada istimewanya kalimat itu…udah biasa kok…semua udah pada ngerti apa itu S.A.B.A.R…

tapi aku di sini just nk cerita ttg hidup, perjuangn dan kesusahan yg WAJIB diiringi SABAR… segala sesuatu yg DIA berikan, kurniakan atau uji pada hamba2NYA, tidak sia2. hikmah disebaliknya tiada siapapun dr makhlukNYA yang tau, tiada siapa yg boleh ramal, dan tiada siapapun yg ngerti. hanya DIA YANG MAHA TAHU, YANG MAHA MENGERTI…

sabar, memang perlu. kalau tidak diiringi keSABARan memang tak tahan menerima ujian. ujian ALLAH tidak hanya waktu susah, bahkan waktu senang juga merupakan ujian yang tidak disedari hamba. aku di bumi ilmu ini masih berjuang…masih mempertahankan keSABARan untuk menanti sebuah kejayaan..bersama semangat dan kekuatan dari teman2 seperjuangan.. tidak tahu apa rancangan ALLAH untuk kita kelak,maka kita yg punya kelemahan ini harus berani utk cuba merancang semampunya…jangan melawan takdir..

aku orang terakhir diterima judul utk skripsi antara teman2 seperjuangan..seawal ujian ALLAH itu mmg agak sukar diterima..berat menanggung sebak di dada, tidak menyangka ujian ALLAH sebegini. namun tidak kusalahkan takdir…pasti ada hikmah disebaliknya…itu hal yg berlaku sblm ujian akhir semester…aku cuba pujuk hati, cuba utk bersabar…dgn smgt teman baikku dan teman2 lainnya…akhirnya alhamdulillah…petang jum’at (18 jan 08) judul aku tidak perlu disidang kali kedua..dan hari ini (22 januari 2008) judul aku diterima oleh Kajur (ketua jurusan). syukur tak terhingga…perjuangan tahap berat itu sudah diberi kkuatan oleh ALLAH, mmpu dilepasi..yg tinggal adalah penentuan dosen pembimbing skripsi (pensyarah pembimbing tesis)..

YA ALLAH…betapa aku tak menyangka begini hikmah dibalik ujianMU itu…sungguh nikmatMU tak terjangkaukan oleh pemikiran hambaMU yang lemah ini…tidak siapa tahu apa yg bakal diperoleh dari pengalaman2 hidup setiap manusia..hanya yang berfikir dan merenung dibalik setiap ujian baru akan mengerti apa hikmahnya..

setiap pengalaman hidup dalam diri manusia itu tidak ternilai sebenarnya.. tidak ada yg sanggup membayar pengalaman hidup seseorang..bahkan tidak akan pernah ada nilainya dengan wang atau emas permata…tidak akan..

yang pasti…setiap insan yg meneliti, merenung dan berfikir atas setiap ujian yang ditimpakan ke atasnya, orang itulah yang akan merasa dan mengerti hikmahnya…

Kesusahan tidak semuanya seksaan dan yang paling pahit itu bukan semuanya racun. Tetapi adakalanya lebih berguna daripada kesenangan yang terus-menerus

January, 21, 2008 at UTC4901UTC p20084031UTC21: | Posted in galeriku | Leave a comment
Tags:

ANTARA DUA CINTA
Saujana

Apa yang ada jarang disyukuri
Apa yang tiada sering dirisaukan
Nikmat yang dikecap barukan terasa
Bila hilang di dalam genggaman

Apa yang diburu timbul rasa jemu
Bila sudah di dalam genggaman

Dunia ibarat air laut
Diminum hanya menambah haus
Nafsu bagaikan fatamorgana
Indah di mata namun tiada

Panas yang membahang disangka air
Dunia dan nafsu bagai bayang-bayang
Dilihat ada ditangkap hilang

Tuhan leraikanlah dunia
Yang mendiam di dalam hatiku
Kerana di situ tidak ku mampu
Mengumpul dua cinta

Hanya cinta-Mu
Ku harap tumbuh
Dibajai bangkai nafsu yang kubunuh

pesan2 hikmah…

January, 21, 2008 at UTC3601UTC p20084431UTC21: | Posted in pustaka mawarbungsu... | Leave a comment
Tags:

Ilmu yang hakiki itu ialah yang memberi keyakinan bahawa maksiat itu racun yang membunuh dan bahawa akhirat itu lebih utama daripada kehidupan dunia.” — Imam Al-Ghazali

Hadis Abu Hurairah r.a: Nabi s.a.w telah bersabda: Apabila seseorang dari kamu bangkit dari tidur, maka hendaklah dia memasukkan air ke dalam hidung dan menghembusnya keluar sebanyak tiga kali kerana sesungguhnya syaitan tidur dalam rongga hidungnya iaitu ketika dia tidur (Muslim)

“Pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, ia mulai menyapamu dahulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yg menimpa dirimu, ia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu” -Wasiat yang diberikan oleh al-Qamah kepada anaknya-

Hadis Abdullah bin Mas’ud r.a: Hadis Abu Musa r.a: Daripada Nabi s.a.w baginda bersabda: Sesungguhnya perumpamaan berkawan dengan orang yang soleh dan berkawan dengan orang yang jahat adalah seperti seseorang yang membawa minyak wangi dan seseorang yang meniup dapur tukang besi. Orang yang membawa minyak wangi, mungkin beliau akan memberikannya kepadamu atau mungkin kamu akan membeli darinya dan mungkin kamu akan mendapat bau yang harum darinya. Manakala orang yang meniup dapur tukang besi, mungkin beliau akan membakar pakaianmu dan mungkin kamu akan mendapat bau yang tidak elok .

diriku yang termotivasi!

January, 21, 2008 at UTC0901UTC p20083731UTC21: | Posted in myDiary... | Leave a comment
Tags:


aku baru selesai exam sbnrnya… semester ganjil 2007…hrp2 ini my last sem..Bondaku (kebiasaan panggilan org Padang, Sumatera) dan dah kerapkali tny blh ke abis 2008 ni?Ya Allah…kumohon kekuatan drMU…ingin sekali aku membahagiakan ortuku (ortu – org tua)..mg2 dengan kekuatan yg DIKAU kurniakan aku mmpu selesaikan S 1 (ijazah) di bumi penuh ilmu ini…bumi jutaan pesantren dan para kiyai2…bakal jd wisudawati (calon konvo) tahun 2008 ini…itu jnjiku pada Bonda…

abis exam, aku xde kerje sgt…cuma uruskan hal2 berkaitan skripsi (tesis utk ijazah)..judul dh diterima, tggal lagi nk jumpa kajur (ketua jurusan) utk mnta pembimbing…mg2 ada jln utkku n teman2 utk cpt slesaikan skripsi…Aamiin.. adik Wani, nurul, naza, kok na, mariah n fizah…mg kita wisuda bareng ya…

sjk dh xstudy ni, jd boring jg..padahal byk buku2 yg boleh baca…baru je beli bbrapa buku waktu bazar di fathullah…x mula pun lg..tp sbnrnya aku ada crita yg lebih pntg tuk dicoretkan disini…

semalam, kami gi umah teman2 kidu yg lain..ziarah n skalian nk jmpa kak Saidah..dh lama dengar nama jer..alhamdulillah smlm dpt smpai ke sana n kenalan…xlupa yg pegi sama kau tu adik n qoqom..shbt cntiq..dr jawa timur…emang udah lama kenal ma dia n qta tu udah dekat..jd semalam bw dia jmpa kakak tu, senang dia..kami jg senang leh jmpa kakak tu..

apa tidaknyer…terlalu byk cerita, pengalaman, kisah hidup, kesempatan yg dia critakan kt kami, wp lam bbrapa jam je sembang ngn dia..rasa mcm nk record jer..dia seorang ibu 2 anak, sggup tggalkan suami demi ilmu..padahal dia dah keje, kt Japim…nk smbung blajar tuk naik pgkt yg lebih tnggi..kerana ilmu semua bisa jadi…

kak saidah crita mcmn dia blh ada smgt balik tuk smbung ngaji ke pringkat skrg (master)… dengar crita dia yg dpt kuasai byk bahasa (english n arabic of course, chinese n france), aku jali jeles…termotivasi nk belajar lain..aku akn lebih gigih tuk tmbh ilmu bhs…kata kak saidah, dgn bhs kalau kita kemana2 pun, org pandang. dgn bhs kita kan dpt kuasai ilmu n wang. dgn bhs juga kita xkan rendah.

sblm balik, kak saidah luahkan satu bnda…katanya, dia kagum dgn adik2 yg dtg ke sini, cari ilmu dgn duit makayah…kanapa?krn dia kata itu lebih buatkan kita lebih mnhargai ilmu n apa yg kita nk cari…itu lebih buatkan kita hebat…terharu kami dgr…smgt dr kak saidah tu aku simpan di lubuk hatiku…malah dia mmg benar2 beri motovasi kt kami…aku, adik n qoqom jd termotivasi n berkobar2 nk cpt abis S1 ni…innaLlaha ma’as sobiriin

alhamdulillah wa syukru lillah…ats segala nikmat n hikmah di sebalik ssuatu…

coretanku: as-salam, senin, 12.30 WIB

Next Page »

Blog at WordPress.com. | The Pool Theme.
Entries and comments feeds.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.