S.A.B.A.R

January, 22, 2008 at UTC2701UTC p20081631UTC22: | Posted in myDiary... | Leave a comment
Tags:

S.A.B.A.R. adalah suatu ungkapan yg biasa2 aja kali…ga ada istimewanya kalimat itu…udah biasa kok…semua udah pada ngerti apa itu S.A.B.A.R…

tapi aku di sini just nk cerita ttg hidup, perjuangn dan kesusahan yg WAJIB diiringi SABAR… segala sesuatu yg DIA berikan, kurniakan atau uji pada hamba2NYA, tidak sia2. hikmah disebaliknya tiada siapapun dr makhlukNYA yang tau, tiada siapa yg boleh ramal, dan tiada siapapun yg ngerti. hanya DIA YANG MAHA TAHU, YANG MAHA MENGERTI…

sabar, memang perlu. kalau tidak diiringi keSABARan memang tak tahan menerima ujian. ujian ALLAH tidak hanya waktu susah, bahkan waktu senang juga merupakan ujian yang tidak disedari hamba. aku di bumi ilmu ini masih berjuang…masih mempertahankan keSABARan untuk menanti sebuah kejayaan..bersama semangat dan kekuatan dari teman2 seperjuangan.. tidak tahu apa rancangan ALLAH untuk kita kelak,maka kita yg punya kelemahan ini harus berani utk cuba merancang semampunya…jangan melawan takdir..

aku orang terakhir diterima judul utk skripsi antara teman2 seperjuangan..seawal ujian ALLAH itu mmg agak sukar diterima..berat menanggung sebak di dada, tidak menyangka ujian ALLAH sebegini. namun tidak kusalahkan takdir…pasti ada hikmah disebaliknya…itu hal yg berlaku sblm ujian akhir semester…aku cuba pujuk hati, cuba utk bersabar…dgn smgt teman baikku dan teman2 lainnya…akhirnya alhamdulillah…petang jum’at (18 jan 08) judul aku tidak perlu disidang kali kedua..dan hari ini (22 januari 2008) judul aku diterima oleh Kajur (ketua jurusan). syukur tak terhingga…perjuangan tahap berat itu sudah diberi kkuatan oleh ALLAH, mmpu dilepasi..yg tinggal adalah penentuan dosen pembimbing skripsi (pensyarah pembimbing tesis)..

YA ALLAH…betapa aku tak menyangka begini hikmah dibalik ujianMU itu…sungguh nikmatMU tak terjangkaukan oleh pemikiran hambaMU yang lemah ini…tidak siapa tahu apa yg bakal diperoleh dari pengalaman2 hidup setiap manusia..hanya yang berfikir dan merenung dibalik setiap ujian baru akan mengerti apa hikmahnya..

setiap pengalaman hidup dalam diri manusia itu tidak ternilai sebenarnya.. tidak ada yg sanggup membayar pengalaman hidup seseorang..bahkan tidak akan pernah ada nilainya dengan wang atau emas permata…tidak akan..

yang pasti…setiap insan yg meneliti, merenung dan berfikir atas setiap ujian yang ditimpakan ke atasnya, orang itulah yang akan merasa dan mengerti hikmahnya…

Kesusahan tidak semuanya seksaan dan yang paling pahit itu bukan semuanya racun. Tetapi adakalanya lebih berguna daripada kesenangan yang terus-menerus

January, 21, 2008 at UTC4901UTC p20084031UTC21: | Posted in galeriku | Leave a comment
Tags:

ANTARA DUA CINTA
Saujana

Apa yang ada jarang disyukuri
Apa yang tiada sering dirisaukan
Nikmat yang dikecap barukan terasa
Bila hilang di dalam genggaman

Apa yang diburu timbul rasa jemu
Bila sudah di dalam genggaman

Dunia ibarat air laut
Diminum hanya menambah haus
Nafsu bagaikan fatamorgana
Indah di mata namun tiada

Panas yang membahang disangka air
Dunia dan nafsu bagai bayang-bayang
Dilihat ada ditangkap hilang

Tuhan leraikanlah dunia
Yang mendiam di dalam hatiku
Kerana di situ tidak ku mampu
Mengumpul dua cinta

Hanya cinta-Mu
Ku harap tumbuh
Dibajai bangkai nafsu yang kubunuh

pesan2 hikmah…

January, 21, 2008 at UTC3601UTC p20084431UTC21: | Posted in pustaka mawarbungsu... | Leave a comment
Tags:

Ilmu yang hakiki itu ialah yang memberi keyakinan bahawa maksiat itu racun yang membunuh dan bahawa akhirat itu lebih utama daripada kehidupan dunia.” — Imam Al-Ghazali

Hadis Abu Hurairah r.a: Nabi s.a.w telah bersabda: Apabila seseorang dari kamu bangkit dari tidur, maka hendaklah dia memasukkan air ke dalam hidung dan menghembusnya keluar sebanyak tiga kali kerana sesungguhnya syaitan tidur dalam rongga hidungnya iaitu ketika dia tidur (Muslim)

“Pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, ia mulai menyapamu dahulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yg menimpa dirimu, ia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu” -Wasiat yang diberikan oleh al-Qamah kepada anaknya-

Hadis Abdullah bin Mas’ud r.a: Hadis Abu Musa r.a: Daripada Nabi s.a.w baginda bersabda: Sesungguhnya perumpamaan berkawan dengan orang yang soleh dan berkawan dengan orang yang jahat adalah seperti seseorang yang membawa minyak wangi dan seseorang yang meniup dapur tukang besi. Orang yang membawa minyak wangi, mungkin beliau akan memberikannya kepadamu atau mungkin kamu akan membeli darinya dan mungkin kamu akan mendapat bau yang harum darinya. Manakala orang yang meniup dapur tukang besi, mungkin beliau akan membakar pakaianmu dan mungkin kamu akan mendapat bau yang tidak elok .

diriku yang termotivasi!

January, 21, 2008 at UTC0901UTC p20083731UTC21: | Posted in myDiary... | Leave a comment
Tags:


aku baru selesai exam sbnrnya… semester ganjil 2007…hrp2 ini my last sem..Bondaku (kebiasaan panggilan org Padang, Sumatera) dan dah kerapkali tny blh ke abis 2008 ni?Ya Allah…kumohon kekuatan drMU…ingin sekali aku membahagiakan ortuku (ortu – org tua)..mg2 dengan kekuatan yg DIKAU kurniakan aku mmpu selesaikan S 1 (ijazah) di bumi penuh ilmu ini…bumi jutaan pesantren dan para kiyai2…bakal jd wisudawati (calon konvo) tahun 2008 ini…itu jnjiku pada Bonda…

abis exam, aku xde kerje sgt…cuma uruskan hal2 berkaitan skripsi (tesis utk ijazah)..judul dh diterima, tggal lagi nk jumpa kajur (ketua jurusan) utk mnta pembimbing…mg2 ada jln utkku n teman2 utk cpt slesaikan skripsi…Aamiin.. adik Wani, nurul, naza, kok na, mariah n fizah…mg kita wisuda bareng ya…

sjk dh xstudy ni, jd boring jg..padahal byk buku2 yg boleh baca…baru je beli bbrapa buku waktu bazar di fathullah…x mula pun lg..tp sbnrnya aku ada crita yg lebih pntg tuk dicoretkan disini…

semalam, kami gi umah teman2 kidu yg lain..ziarah n skalian nk jmpa kak Saidah..dh lama dengar nama jer..alhamdulillah smlm dpt smpai ke sana n kenalan…xlupa yg pegi sama kau tu adik n qoqom..shbt cntiq..dr jawa timur…emang udah lama kenal ma dia n qta tu udah dekat..jd semalam bw dia jmpa kakak tu, senang dia..kami jg senang leh jmpa kakak tu..

apa tidaknyer…terlalu byk cerita, pengalaman, kisah hidup, kesempatan yg dia critakan kt kami, wp lam bbrapa jam je sembang ngn dia..rasa mcm nk record jer..dia seorang ibu 2 anak, sggup tggalkan suami demi ilmu..padahal dia dah keje, kt Japim…nk smbung blajar tuk naik pgkt yg lebih tnggi..kerana ilmu semua bisa jadi…

kak saidah crita mcmn dia blh ada smgt balik tuk smbung ngaji ke pringkat skrg (master)… dengar crita dia yg dpt kuasai byk bahasa (english n arabic of course, chinese n france), aku jali jeles…termotivasi nk belajar lain..aku akn lebih gigih tuk tmbh ilmu bhs…kata kak saidah, dgn bhs kalau kita kemana2 pun, org pandang. dgn bhs kita kan dpt kuasai ilmu n wang. dgn bhs juga kita xkan rendah.

sblm balik, kak saidah luahkan satu bnda…katanya, dia kagum dgn adik2 yg dtg ke sini, cari ilmu dgn duit makayah…kanapa?krn dia kata itu lebih buatkan kita lebih mnhargai ilmu n apa yg kita nk cari…itu lebih buatkan kita hebat…terharu kami dgr…smgt dr kak saidah tu aku simpan di lubuk hatiku…malah dia mmg benar2 beri motovasi kt kami…aku, adik n qoqom jd termotivasi n berkobar2 nk cpt abis S1 ni…innaLlaha ma’as sobiriin

alhamdulillah wa syukru lillah…ats segala nikmat n hikmah di sebalik ssuatu…

coretanku: as-salam, senin, 12.30 WIB

!0 muharram kumulai…

January, 19, 2008 at UTC2601UTC p20082131UTC19: | Posted in myDiary... | Leave a comment
Tags:

Bismillahirrahmanirrahiim…

assalamualaikum….

teman2 dan shbt2 yg berziarah ke laman ini…

AHLAN WA SAHLAN & selamat datang kuucapkan…mg2 akn peroleh manfaat dr laman yg serba kurang ini…terima kasih ats kesudiannya…

Laman ini baru hari ini dibuat, tanggal 10 Muharram 1429H bersamaan 19 Januari 2008.. kuharapkan dgn hari baik ini, akan jdkan blog ini yg baik jg…

ini blog aku yg kedua. aku nk cuba kembangkan bakat kt sinkerana itu mmg minat n hobiku dari dulu…cumanya dh terlalu lama aku tidak menulis, mencipta apa2…terasa rugi juga selama kutinggalkan ‘profesi sampinganku’ ini..hehhe…doakan yer kwn2 mg aku ni thabat n terus menulis dan enulis ssuatu yg bermanfaat…utk diri, agama dan masyarakat… amiin…ya Rabb

ok, aku nk cerita sikit ttg diri yg seadanya ini…sbnrnya…aku bukan org yg terer pun menulis…tp krn minat…kdg2 bila ada ssuatu yg rasa nk diluahkan, ada ssuatu hal, br blh siap satu2 penulisan tu..tp kalau nk paksa2 buat ssuatu tu mmg tak boleh…bukan style aku…biar dtg dr hati n khendak sndiri…maklumlah…bakat hny digilap kadang2…

sbnrnya…terlalu byk perkara yg harus dibuat, selain menulis…aku masih belajar…jd waktu luang tu terlalu kurang buat ‘penulis’ yg baru nk belajar mcm aku ni..baru nk bertatih..xpe, aku bukan nk jdkan penulisan tu profesion penuh, just kdg2 nk luahkan atau nk sampaikan satu2 msj kt org lain…dgn menulis, aku rasa puas wp tulisan itu utk sendiri…

jadi, tujuan aku buat 2nd blog ni sbb nk kembgkan apa2 yg nk kucoret, nk kuluahkan..bgku dgn cara ini, ada sedikit keyakinan bhwa msj yg nk disampaikan ini blh diketahui umum..tidak sorok2 sprt yg biasa kulakukan (just jd coretan dlm buku)..

terlalu banyak yg nk kucoretkan, tp xpunya kekuatan dan kelapangan waktu utk menulis…kisah2ku sendiri. kisah teman2 seperjuangan, jg kisah2 kami yg semua dlm kenangan…pasti suatu hari akan kulakarkan dan kuabadikan buat org2 tersayang…

mg Allah merahmatiku dan kita semua…amiiin…

 

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.